Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 3 projecten (S/Park, stadsentree en gasfabriekterrein) en de projectoverstijgende verkeersinfrastructuur. De drie projecten worden hieronder afzonderlijk beschreven. |
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. Een strategische ontwikkeling, die goed is voor de stad en bijdraagt aan diverse doelen. Het te bereiken financiële projectresultaat moet op zijn minst neutraal en het liefst positief zijn. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Zonnepark, overleg Poort van Deventer, en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn alom positief. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Inhoudelijk vormt de structuurvisie Stadsaszone de koers voor die ontwikkeling. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek”. Voor de Poort van Deventer Noord wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld vanuit eigenaren in het gebied in samenspraak met de gemeente. | |||
Financiën | Op koers | ||
Het Gasfabriekterrein is een verlieslaten grondexploitatie. Het tekort van €0,18 miljoen (per 1-1-2020) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De grondexploitatie kent een actuele boekwaarde van €0,5 miljoen per 1-1-2020. De nog te maken kosten zijn €1,4 miljoen en de nog te realiseren opbrengsten zijn nog €1,8 miljoen. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de jaarschijf van de begroting te melden. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Uitgangspunt is de GREX per 1-1-2020 die is opgesteld in het kader van de jaarrekening. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Er zijn geen risico's die ten laste van het gemeentelijk weerstandvermogen komen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
De GREX loopt tot 2022. In 2020 zal een herijking van het stedenbouwkundig beeld en het ontwikkelperspectief voor het gebied worden opgesteld. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Zonnepark, overleg Poort van Deventer, en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn alom positief. | |||
Overige informatie | |||
De vergunningverlening van de huidige activiteiten van de Gasfabriek is afgerond. Inmiddels is in januari 2019 ook een (beperkte) horecavergunning verleend aan de Kantine van de gasfabriek. |
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 24 maart 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. Op basis van deze visie wordt met betrokken partijen in het gebied gewerkt aan een “ruimtelijk kader” als onderlegger voor concrete planvorming. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
In de omgeving is vooral bedrijvigheid. Bestaande bedrijven zijn kritisch ten opzichte van de nieuwe ontwikkelingen en dan vooral het horecaonderdeel van het plan. De ontwikkeling van het duurzame mobiliteitsplein kan rekenen op groot maatschappelijk draagvlak en ook van de omliggende bedrijven. Met alle partijen wordt uitvoerig en intensief gesproken. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
Opgeschort. In afwachting uitkomsten onderzoek naar gebiedsontsluiting | |||
Financiën | Op koers | ||
De Stadsentree kent een planresultaat van € 166.000 (tekort). De grondexploitatie is nog gebaseerd op de bestaande uitgangspunten, waarin de integrale ontwikkeling doorgaat. Zodra meer duidelijkheid is ontstaan over de ontsluitingsstructuur worden nieuwe afspraken gemaakt over de realisatie en wordt de grondexploitatie daarop aangepast. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Ten opzichte van de Q3-2019 rapportage is het planresultaat met € 70.000 afgenomen. Dit houdt verband met de toename van de plankosten als gevolg van de ontsluitingsproblematiek en de inzet op het verhoogde ambitieniveau (duurzame mobiliteitshub). | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Vooralsnog geen afwijkingen. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het risicoprofiel bedraagt netto € 375.000, verband houdend met de grotere onzekerheden. In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen: Nadere toelichting: | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
• Vaststellen ruimtelijk kader (ontwikkelingsperspectief) Stadsentree inclusief financieel kader (actualisatie grex) opgeschort in afwachting van onderzoek verkeersontsluiting | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de omgeving is vooral bedrijvigheid. Bestaande bedrijven zijn kritisch ten opzichte van de nieuwe ontwikkelingen en dan vooral het horecaonderdeel van het plan. De ontwikkeling van het duurzame mobiliteitsplein kan rekenen op groot maatschappelijk draagvlak en ook van de omliggende bedrijven. Met alle partijen wordt uitvoerig en intensief gesproken. | |||
Overige informatie |
S/Park
Projectnaam | Poort van Deventer - S/Park | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 31 maart 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Positionering: S/park is een ecosysteem van industrie, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten op het gebied van hoog-reactieve/veeleisende chemie en technologie (o.a. veilige ontwikkeling, productie, verwerking en transport). Door deze specifieke positionering onderscheidt het S/park zich van bestaande (inter)nationale chemie campussen. Propositie: Bedrijven, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten krijgen tegen commercieel aantrekkelijke prijzen toegang tot een ecosysteem dat o.a. bestaat uit een kennis- en bedrijvennetwerk, R&D-faciliteiten, testvoorzieningen, een incubator, educatie/trainings- en Ambitie: De Initiatiefnemers hebben de scherpe ambitie gesteld om een ecosysteem te creëren dat met voldoende kritische massa wereldwijde impact kan behalen met chemische en procestechnologische innovaties. Vertaald in cijfers ziet deze ambitie er als volgt uit: S/park | |||
Besluitvorming | |||
Samenwerkingsovereenkomst Deventer Open Innovatie Centrum (DOIC) 2017-01524 | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
S/Park geeft regelmatig een nieuwsbrief uit. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Zie hiervoor projectbeschrijving. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De gemeente beschikt over een reserve waaruit de canon erfpacht de eerste zeven jaar wordt betaald. Dit omdat de afspraak in de SOK is gemaakt dat S\park niet zal worden belast met erfpacht voor deze eerste 7 jaar. Op basis van dit punt liggen de financiën op “koers”. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Ja | ||
De hoeveelheid investeringen in S/Park door de BV (waarin HMO en Nouryon participeren) blijft vooralsnog achter bij de prognoses uit het businessplan. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met twee risico’s: · S/Park wordt geen succes en partijen beëindigen de samenwerking na 7 jaar. In dat geval lijkt doorexploiteren middels erfpacht ook geen optie en kan de gemeente de grond zelf op een alternatieve manier gaan ontwikkelen en/of verkopen. Een verkenning van dit scenario laat zien dat de grond dan een herontwikkelingswaarde van ca. €3,5 miljoen vertegenwoordigt. Dat zou leiden tot een afwaardering van €4 mln (de gemeente heeft immers al €7, 5 miljoen geïnvesteerd). De kans dat zich een dergelijk scenario voordoet, is voorzichtigheidshalve bepaald op 20%. Het netto risico waarvoor weerstandvermogen moet worden aangehouden bedraagt derhalve €800.000, -; De hoeveelheid vestigingen van bedrijven is vooralsnog lager dan gedacht. Daarmee is er een mogelijkheid dat op het gedefinieerde go/no go moment de contractuele bepalingen inzake “no go” van kracht worden. Deze mogelijkheid is niet in het gemeentelijk weerstandsvermogen opgenomen omdat één der bepalingen luidt dat de gemeente bij een “no go” de betaalde grondwaarde terugbetaald krijgt. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Over een jaar (Q1 2021) is er een moment van go/no go. Gekeken wordt dan naar de hoeveelheid gecreëerde arbeidsplaatsen, het aantal kansrijke vestigingen en opties voor vestiging op het S/Park, en de ontwikkeling van de (financiële) exploitatie van het terrein. De raad is bijgepraat door de partners over de voortgang in september 2019. In Q1 2020 is met de raad gesproken wat de contractuele context is, in aanloop naar de meningsvorming over go/no go te bepalen einde 2020/begin 2021. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
S/Park geeft regelmatig een nieuwsbrief uit. | |||
Overige informatie |