Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen. Deze investering aan de voorkant is financieel vertaald als een besparing in de begroting van de WMO. In 2020 gaan we uit van een besparing van €250.000 in de (decentralisatie) uitgaven die oploopt naar €750.000 in 2022.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
In minimaal 85% van de gevallen stromen huishoudens uit met opgeloste of beheersbare schulden (oplossingspercentage) en het slagingspercentage voor minnelijke schuldregelingen is 85%
Toelichting
Minimaal 95% van de regelingen die het BAD met schuldeisers treft, leidt uiteindelijk ook tot een schone lei.
Toelichting
De gemiddelde doorlooptijd in 2020 is met 10% gedaald (ten opzichte van 2019).
Toelichting
Voor alle klanten die zich melden bij het BAD wordt nagegaan of zij gebruik maken van de voor hen van toepassing zijnde (gemeentelijke) minimaregelingen. Zo niet, dan worden deze met de klant aangevraagd.
Met de partijen in de stad wordt gewerkt aan nieuwe samenwerkingsafspraken (preventie en vroegsignalering).
Elke klant die zich meldt voor een uitkering, heeft een gesprek over de financiën (preventie en vroegsignalering).
Doelstelling - Eén gezin, één plan, één regisseur
De toegang waar een bewoner zich voor een eerste keer meldt, draagt verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 80% van de ervaringen met het contact met de sociale team is positief.
In elke wijk worden bewonersinitiatieven ondersteund door of i.s.m. WIJ-Deventer en de toegang sociale teams.
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt, heeft binnen vier werkdagen contact met de toegang hierover.
In 75% van de ondersteuningsplannen wordt aantoonbaar zorggedragen voor het principe 1 huishouden,1 plan, 1 contactpersoon.
Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 60% van de inwoners van 18 jaar en ouder voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen.
Toelichting
Het percentage inwoners dat zich vrijwillig inzet is minimaal 40%.
Het percentage Deventenaren dat zich actief inzet voor buurt, wijk of dorp bedraagt minimaal 26%.
Minimaal 50% van de vrijwilligers en (vrijwillige) organisaties is bekend met de mogelijkheden voor advies en ondersteuning vanuit de Vrijwilligerscentrale Deventer.
Het Platform Informele Zorg zorgt voor een directe verbinding tussen de sociale teams en de vrijwilligers in de wijk. Vragen van bewoners worden gekoppeld aan het aanbod van vrijwilligers en/of professionals.
500 professionals in welzijn en zorg is getraind in het gedachte goed van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag (positieve gezondheid).
Alle aan onze gemeente toegewezen (aantal wordt jaarlijks landelijk opgelegd) statushouders worden bemiddeld naar een huurwoning en (volgen een traject naar) werk / opleiding.
Toelichting
93% inwoners is het eens met de stelling. “Homoseksuele mannen en lesbische vrouwen moeten hun leven kunnen leiden zoals zij dat willen”.
Vanuit preventie GGZ worden minimaal zeven Mental Health First Aid trainingen en zeven trainingen niet zichtbare beperkingen en onbegrepen gedrag om o.a. destigmatisering te bevorderen, worden uitgevoerd.
Toelichting
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 20 nieuwe OGZZ maatwerkvoorzieningen worden uitgevoerd.
Minimaal zeven Mental Health First Aid trainingen en zeven trainingen niet zichtbare beperkingen en onbegrepen gedrag om o.a. destigmatisering te bevorderen, worden uitgevoerd.
Toelichting
Minimaal 25 personen stromen door Bijzondere bemiddeling uit een Beschermd Wonen setting dan wel uit een andere intramurale setting (bv opname Dimence of vanuit PI, Transfore).
Minimaal 20% van de GGZ aanvragen bij het regionaal sociale team Beschermd Wonen wordt via eigen regie, project herstellen doe je zelf opgelost door het in contact brengen van deze groep met onder andere het zelfregiecentrum.
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 50% van de mantelzorgers is bekend bij het steunpunt mantelzorg en bekend met de mogelijkheden voor advies en ondersteuning.
Minimaal 400 bewoners met GGZ problematiek worden ondersteund.
Minimaal 24% van de Wmo-cliënten weet en maakt gebruik van onafhankelijke cliëntondersteuning (31% landelijk).
Bij alle E33 meldingen (type melding bij politie) ontvangen mensen Wmo Acuut-ondersteuning bij verward gedrag als het gaat om psycho-sociale problemen (ongeveer 20 personen per jaar)
Ons streven is dat niet meer dan 4.500 een Wmo maatwerkvoorziening nodig hebben.
Toelichting
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Mantelzorgpas | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Autonome afwijking | |
Structureel nadeel van €25.000 wordt verwacht, omdat het aantal houders van de mantelzorgpas tussen de Voorjaarsnota 2019 en heden is gestegen van 2500 naar 3000 (€50 per pas). Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Volumestijging hulpmiddelen | 6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | Autonome afwijking | |
Uitgaande van de realisatie 2019 is het de verwachting dat in 2020 voor de hulpmiddelen €500.000 extra nodig is. Hiervan is nog €250.000 binnen de stelpost “aanzuigende werking abonnementstarief” beschikbaar, zodat in 2020 een tekort van €250.000 resteert.In de stelpost is voor de jaren vanaf 2021 structureel €500.000 beschikbaar. Om die reden wordt voor deze jaren (nog) geen tekort ingeschat. In het weerstandsvermogen is een risico opgenomen voor volumestijging in het sociaal domein. En via een landelijke monitor worden de WMO-uitgaven in beeld gebracht. Aan de hand van de uitkomsten bespreekt de VNG met de minister passende maatregelen, als de financiële gevolgen groter blijken dan eerder begroot. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Sporthal Bathmen procesbegeleiding | 5.2 Sportaccommodaties | Autonome afwijking | |
De sporthal is gebouwd in 1978, dus ruim 40 jaar oud. Deze voldoet niet aan de accommodatie- eisen van de diverse sportbonden en het NOC-NSF. Investeringen die nodig zijn, hebben betrekking op:• de bouwkundige staat van de sporthal,• de verouderde technische installaties,• verouderde voorzieningen (kleedkamers, sanitair) en• maatregelen in het kader van veiligheid en hygiëne.Het gebouw is afgeschreven, maar er zijn geen middelen gereserveerd voor nieuwbouw. Vanuit de bouwkundige staat en bijbehorende veiligheidseisen is er een noodzaak tot aanpak van de sporthal en daarmee een autonome ontwikkeling.Vanuit dit oogpunt en het feit er vanuit een bewonersinitiatief uit Bathmen inmiddels een voorstel ligt tot een nieuwe sporthal annex sportpak, is procesbegeleiding vanuit de gemeente noodzakelijk. Vanuit de inwoners is de wens om in 2024 het nieuwe sportpark gerealiseerd te hebben. Dit betekent voor 2020 en 2021 ongeveer €60.000 aan procesbegeleiding vanuit de gemeente.Een goede inschatting van het totale investeringsbedrag voor vervanging van de sporthal Bathmen is nog niet te maken. Daarvoor is nader onderzoek nodig, waarbij ook naar de ruimtelijke kaders moet worden gekeken. Hierbij wordt ook nauw opgetrokken met de initiatiefnemers uit Bathmen die een voorstel voor nieuwbouw hebben aangeleverd. Voorlopig houden we in de begroting rekening met een totaal investeringsbedrag van €6 miljoen (bouwsom plus grondkosten, bijkomende kosten, afwaarderingen, indexering einde werk etc. conform sporthal Keizerslanden). Vertaald naar kapitaalslasten betekent dit een structurele last van €240.000 vanaf 2024. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Contractmanagement en procesverbetering | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
Bij Publiekscontacten zorg is een tijdelijke medewerker (procesverbeteraar) nodig die als opdracht krijgt procesverbetering en (financiële) administratie backoffice Wmo. Dit is voor 28 uur per week voor de periode 1 maart t/m 31 augustus (6 maanden). De kosten zijn €60.000. Hiervoor is géén dekking binnen de kostenplaats Publiekscontacten. Het contractmanagement voor de gecontracteerde partijen voor de Wmo is belegd bij Publiekscontacten. Op dit moment worden de taken voor de aanbieders huishoudelijke hulp, begeleiding en dagbesteding ingevuld door 1 medewerker (28 uur). Dit is voor 1 medewerker te veel. Hier komt bij dat de taken voor de aanbieders wonen, rollen (o.a. rolstoelen) en vervoer (o.a. regiotaxi) nog niet belegd zijn bij een contractmanager. Er is structureel een extra contractmanager nodig voor 28 uur per week. De structurele kosten zijn €55.500. Bovenstaande punten zijn knelpunten in bestaand beleid Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Subsidie sociale cohesie | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Overige afwijking | |
De provincie Overijssel heeft een subsidie van €25.000 toegekend voor de uitvoering van Samen maken we de stad- Sociale Cohesie (wijkaanpak). Doel van dit project is om initiatieven van inwoners die bijdragen aan het versterken van de sociale cohesie in de binnenstad te stimuleren en faciliteren. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Werkbudget Verhoogde Asielinstroom | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Overige afwijking | |
Op basis van het actieplan Nieuwkomer actief in Deventer is er een aantal jaren terug een reserve gevormd. Vanuit deze reserve worden acties op het terrein van wonen, werk, jeugd, meedoen bekostigd om zo de integratie van de nieuwkomer te bevorderen. Deze reserve was in eerste instantie bedoeld tot en met 2019. Voortzetting van de lijn van uitgaven voor 2020 en 2021 is noodzakelijk en kunnen binnen de reserve gedekt worden. Voor programma Meedoen gaat het om uitgaven voor in totaal €233.000 in 2020 en €117.000 in 2021. Conform voorgaande jaren worden inkomsten van COA, faciliteitenbesluit opvangcentra en het verhoging taalniveau inburgering toegevoegd aan de egaliserende reserve nieuwkomers. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Inwonersbijdrage GGD | 7.1 Volksgezondheid | Overige afwijking | |
In de begroting 2021 van de GGD was de inwonersbijdrage voor Deventer structureel €31.000 hoger door een andere verdeling van de inwonersbijdrage over de gemeenten. In de aan u gestuurde <a href="https://deventer.raadsinformatie.nl/document/8740344/2/2020-05-14%20593%20Raadsmededeling%20GGD%20begroting%202021%20-%20wijziging%202020">raadsmededeling</a> was daarom het voorstel om het tekort bij de 1e kwartaalrapportage/kaderbrief te verrekenen met de algemene middelen. Inmiddels is van de GGD een addendum ontvangen waaruit blijkt dat de inwonerbijdragen voor Deventer te hoog was berekend, doordat abusievelijk overhead was toegerekend voor taken die de GGD niet voor Deventer uitvoert. Een verrekening met de algemene middelen is met deze nieuwe informatie niet meer nodig. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Administrateur BAD | 6.71 maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
Met de groei van het cliëntenbestand waarvoor het BAD een vorm van budgetbeheer of beschermingsbewind uitvoert, stijgt ook het aantal betalingen dat dagelijks wordt verwerkt en het totaalbedrag dat omgaat in het betalingsverkeer. Dat leidt onvermijdelijk ook tot een groter risico op fouten en op fraude. Op verzoek van de betreffende directeur heeft de concerncontroller eind 2019/begin 2020 een vertrouwelijk onderzoek verricht naar de (fraude)gevoeligheid van processen en of er voldoende checks and balances zijn ingebouwd. Door de concerncontroller is een aantal voorstellen gedaan ter verbetering welke door de directie zijn bekrachtigd en onder leiding van de teammanager BAD zullen worden opgepakt in een werkgroep (samenstelling medewerkers BAD en F&C). Een van de verbetervoorstellen is om een administrateursfunctie in te gaan vullen. Om de risico’s goed in beeld te houden is uiteraard een controlesysteem opgezet. De bijbehorende werkzaamheden zijn deels bij team F&C en deels bij de teammanager van het BAD belegd. Vanwege de noodzakelijke functiescheiding is die situatie niet gewenst. De hiervoor genoemde administrateursfunctie, waar het verzorgen van de periodieke aansluiting tussen de administratie van het BAD en de gemeentelijke administratie, alsmede de uitvoering van dagelijkse controlewerkzaamheden kan worden belegd. Naar verwachting gaat het om een functie voor gemiddeld 18 uur per week, functieniveau 9 of 10. De kosten daarvan bedragen €33.000 per jaar (op basis van 0,5 fte in 10+5). Voorgesteld wordt vooralsnog deze functie voor 2 jaar te dekken en in de tussenliggende periode kan dan, afhankelijk van andere werkwijzen en softwarematige mogelijkheden, onderzocht worden of continuering gewenst is en zo ja, in welke omvang. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Voorbereiding renovatie Polstraat 8-10 | 6.82 geëscaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
De locatie Polstraat 8/10 heeft te maken met ernstige funderingsschade waardoor een renovatie noodzakelijk is. De eerste voorbereidingen zijn gestart en in het najaar wordt aan de raad het totale voorstel en krediet voorstel ingediend. De kosten die in deze voorbereidingsfase worden gemaakt schatten we in op €50.000. Wanneer de gemeenteraad akkoord gaat met de kredietaanvraag kunnen deze lasten ten laste van het krediet gebracht worden. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||
Risico organisatie sociaal team | 6.2 | Risico | |
Eind 2019 heeft het college de notitie verkenning sociale teams behandeld, met daarin een voorkeursvariant om in de toekomstige organisatie preventie en toegang te scheiden. Uitgangspunt in het collegebesluit is dat de nieuwe organisatie structureel budgettair neutraal is. Daarin is ook het risico op frictiekosten benoemd.Voor de eenmalige frictiekosten voor de inbedding van de toegang binnen de gemeente is budget nodig voor procesbegeleiding, onderzoek naar optimale formatie, opleiding van medewerkers en tijdelijke inhuur tijdens de overgangsperiode. Hiervoor is een bedrag van €300.000 in het weerstandsvermogen gereserveerd (risico €400.000 met een kans van 75%). Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing |
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 85.135 | 3.618 | 88.754 | 1.484 | 90.238 |
Baten | 4.251 | 29 | 4.280 | 563 | 4.843 |
Saldo | -80.884 | -3.589 | -84.473 | -920 | -85.395 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Administrateur BAD | Lasten | 16 | 33 | 16 | 0 | 0 |
Contractmanagement en procesverbetering | Lasten | 115 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Mantelzorgpas | Lasten | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Sporthal Bathmen procesbegeleiding | Lasten | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie sociale cohesie | Lasten | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 790 | 467 | 469 | 561 | 809 |
Volumestijging hulpmiddelen | Lasten | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkbudget Verhoogde Asielinstroom | Lasten | 233 | 117 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 1.484 | 727 | 565 | 641 | 889 | |
Subsidie sociale cohesie | Baten | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 538 | 52 | 52 | 52 | 52 |
Totaal baten | 563 | 52 | 52 | 52 | 52 | |
Saldo | -920 | -674 | -512 | -588 | -837 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 1.165 | 164 | 1.329 | 191 | 1.520 |
Putting uit reserves | 2.564 | 2.465 | 5.029 | 221 | 5.250 |
Saldo | 1.399 | 2.301 | 3.700 | 30 | 3.730 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 0 | 1.519 | 1.519 | 50 | 1.569 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 289 | 289 | 0 | 289 |
Saldo | 0 | -1.230 | -1.230 | -50 | -1.280 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2020 | 85.135 | 4.251 | -80.884 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 2.638 | 15 | -2.623 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 980 | 14 | -966 | ||
Totaal programma | 88.753 | 4.280 | -84.473 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2020 | 1.165 | 2.564 | 1.399 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 60 | 1.395 | 1.335 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 104 | 1.070 | 966 | ||
Totaal programma | 1.329 | 5.029 | 3.700 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | 3e kwartaalrapportage 2019 | 242 | 42 | -200 | |
4e kwartaalrapportage 2019 | 200 | 0 | -200 | ||
Vaststelling kredieten | 545 | 95 | -450 | ||
Hockey waterveld DHV | 532 | 152 | -380 | ||
Totaal programma | 1.519 | 289 | -1.230 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Kleedkamers Kon. UD, renovatie | 5.2 | Op koers | Met de vereniging wordt overleg gevoerd om het kleedgebouw binnen het gestelde budget te renoveren, waarna het in eigendom wordt overgedragen aan de vereniging. | |
Renovatie kleedkamers Deventer Hockey Vereniging | 5.2 | Op koers | Afgerond. De vereniging heeft een totale renovatie van kleedkamer (onder) en clubhuis (boven) gerealiseerd. | |
Veldverlichting Honk- en softbalvereniging de Eagles | 5.2 | Op koers | Voor de reguliere vervanging van de lichtinstallatie naar LED verlichting is een verlichtingsplan opgesteld. | |
Veldverlichting training DVV GoAhead (amateurs) | 5.2 | Op koers | Overleg vindt plaats over aanleg veldverlichting veld a. | |
Veldverlichting trainingsveld Kon. UD | 5.2 | Op koers | Voor de eerste fase (aanleg verlichting "Infield" met bekabeling voor ook het "outfield") is er een verlichtingsplan opgesteld. | |
Waterveld DHV | 5.2 | Op koers | Voor de realisatie van één hockey waterveld is de aanbesteding gestart. Realisatie naar verwachting 3e kwartaal. | |