Begin november 2019 werd de begroting 2020-2023 vastgesteld. Dit was een structureel sluitende begroting. Hiervoor was het wel nodig een beroep te doen op de generieke weerstandsreserve. De provincie stelde voor deze begroting het repressief toezicht regime in. Wel met de kanttekening dat de begroting mede sluitend was doordat de gemeente gebruik maakt van de mogelijkheid om voor de jaren 2022 en 2023 een stelpost “Uitkomst onderzoek jeugdzorg” op te nemen. De stelpost is opgenomen in het structurele beeld van de gemeente. Het opnemen van de stelpost brengt een risico met zich mee omdat de extra middelen niet structureel zijn opgenomen in het gemeentefonds.
Op basis van de 3e kwartaalrapportage 2019 (raadsbesluit eind november 2019) werd de begroting 2019-2023 aangepast. Met name de voordelige uitkomst van de septembercirculaire 2019 Algemene uitkering zorgde voor een voordelige uitkomst. De uitkomst na 3e kwartaalrapportage 2019 was:
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Saldo | 2.207 | 1.988 | 2.027 | 1.777 | 1.777 |
In de 3e kwartaalrapportage 2019 is aan de raad over de uitkomsten het volgende gemeld:
"De nadelige uitkomst van €122.000 in 2019 na de 3e kwartaalrapportage wordt gestald en betrokken bij de opstelling van de jaarrekening 2019.
In de 3e kwartaalrapportage en de begroting 2020 worden diverse risico’s gemeld zoals met betrekking tot de onderwerpen: grondexploitaties Sluiskwartier en bedrijvenpark A-1, dividend HGB, geluidswal A-1, inkomsten bouwleges en bijdragen in de Algemene uitkering voor jeugd.
Bij de Jaarrekening 2019 en/of de Voorjaarsnota 2020 zal er meer bekend zijn over deze risico’s. Dit betekent dan ook dat net als de ingezette lijn bij de begroting 2020 deze voordelen voorlopig niet worden aangewend en betrokken worden bij het opstellen van de Voorjaarsnota 2020" .
Op basis van een tweetal raadsbesluiten moet de begroting worden aangepast. Het betreffen de besluiten:
a. Rb 25-02-2020: met ingang van 2021 verhogen budget rekenkamer (structureel €20.000);
b. Rb.08-04-2020:
- de incidentele formatie raadsadviseur (0,9 fte) om te zetten in structurele formatie raadsadviseur (0,9), schaal 11/12, per 1 september 2020 (kosten vanaf 2021 structureel €72.000);
- de (eenmalige) kosten voor de periode september – december 2020 (€25.000) te dekken uit het griffie/raadsbudget van 2020.
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||||
Omschrijving | Programma | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
a. Rekenkamer | Burger en bestuur | 0 | -20 | -20 | -20 | -20 |
b. Uitbreiding Griffie | Burger en bestuur | 0 | -72 | -72 | -72 | -72 |
Saldo | 0 | -92 | -92 | -92 | -92 |
Op basis van autonome ontwikkelingen moet de begroting worden aangepast.
Het betreffen de autonome ontwikkelingen, die geen gevolg zijn van het coronavirus. Die financiële gevolgen zijn in een afzonderlijk hoofdstuk opgenomen.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
1 | FLO Brandweer | Openbare orde en veiligheid | -341 | -291 | -28 | 33 | 112 |
2 | Zorg- en veiligheidshuis | Openbare orde en veiligheid | -37 | -50 | -50 | -50 | -50 |
3 | Eikenprocessierups | Leefomgeving | -200 | -200 | -200 | -200 | -200 |
4 | Geluidswal A1 | Leefomgeving | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Kap en aanplant bomen | Leefomgeving | -220 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Dividend HGB | Leefomgeving | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | SVN-lening | Ruimtelijke ontwikkeling | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8a | Kosten bouw- en woningtoezicht | Ruimtelijke ontwikkeling | -245 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8b | Bouwleges | Ruimtelijke ontwikkeling | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Stikstof | Ruimtelijke ontwikkeling | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | BTW Reintegratie | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 274 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Bijzondere bijstand | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 |
12 | Bijstandsuitkeringen | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13 | Contractmanagement en procesverbetering | Meedoen | -116 | -56 | -56 | -56 | -56 |
14 | Volumestijging WMO-hulpmiddelen | Meedoen | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 | Mantelzorgpas | Meedoen | -25 | -25 | -25 | -25 | -25 |
16 | Sporthal Bathmen | Meedoen | -30 | -30 | 0 | 0 | 0 |
17 | Formatie BAD | Meedoen | -17 | -33 | -17 | ||
18 | Scholen Wizard en Zonnebloem | Jeugd en onderwijs | 0 | -80 | -79 | -78 | -77 |
19 | Warmtepomp de Kei | Jeugd en onderwijs | 0 | -14 | -14 | -14 | -13 |
20 | Tarieven Jeugdzorg | Jeugd en onderwijs | -400 | -400 | -400 | -400 | -400 |
21 | Marktgelden | Economie en internationaal beleid | -85 | -85 | -85 | -85 | -85 |
22 | Vennootschapsbelasting reclame | Economie en internationaal beleid | -68 | 0 | 0 | 0 | 0 |
23 | Toeristenbelasting | Economie en internationaal beleid | 70 | 100 | 100 | 100 | 100 |
24 | Onderzoekkosten Schouwburg | Kunst en cultuur | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25 | Subsidie Schouwburg | Kunst en cultuur | -200 | -90 | 0 | 0 | 0 |
26 | Beroep- en bezwaarkosten | Bedrijfsvoering | -70 | -70 | -70 | -70 | -70 |
27 | Verzekeringen | Bedrijfsvoering | -184 | -184 | -184 | -184 | -184 |
28 | I-uitvoeringsplannen | Bedrijfsvoering | -65 | -723 | 0 | 0 | 0 |
29 | Rekening-courant NRF | Algemene dekkingsmiddelen | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 |
30 | Decembercirculaire 2019 Algemene uitkering | Algemene dekkingsmiddelen | 232 | 297 | 286 | 322 | 357 |
31 | OZB | Algemene dekkingsmiddelen | 170 | 94 | 94 | 94 | 94 |
32 | Dividend BNG | Algemene dekkingsmiddelen | -368 | -60 | -60 | -60 | -60 |
33 | Dividend Circulus/Berkel/Cirec | Algemene dekkingsmiddelen | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34 | Vrijval reserve overlopende uitgaven | Algemene dekkingsmiddelen | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35 | Specifiek weerstandsvermogen | Algemene dekkingsmiddelen | - | - | - | - | - |
35a | Putting uit specifiek weerstandsvermogen | Algemene dekkingsmiddelen | 314 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35b | Storting in generieke weerstandsreserve | Algemene dekkingsmiddelen | -314 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36 | Stelpost autonome ontwikkelingen | Algemene dekkingsmiddelen | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.744 | -1.765 | -653 | -538 | -422 |
Terwijl in China de eerste coronabesmetting rond de jaarwisseling van 2019 op 2020 wordt gerapporteerd, wordt in Nederland op 27 februari 2020 de eerste besmetting vastgesteld. In eerste instantie wordt gedacht dat de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus beperkt zullen zijn. Half maart maakt de regering echter bekend grote maatregelen te moeten nemen: scholen en horecazaken worden gesloten, en mensen worden gevraagd zoveel mogelijk thuis te werken. Al snel wordt duidelijk dat de uitbraak van het virus grote maatschappelijke en financiële gevolgen zal hebben en dit geldt ook voor de begroting van de gemeente Deventer.
Extra kosten zullen gemoeid zijn met het overeind houden van het maatschappelijk middenveld (cultuur en sport) en het toenemend beroep op bijstand, bijzondere bijstand en schuldhulp. Op veel andere gebieden van het sociaal domein zullen we de gevolgen van het coronavirus gaan zien.
Behalve een toename van de kosten, hebben gemeenten ook last van inkomstenderving als gevolg van de corona-crisis. Daarbij moet worden gedacht aan de compensatie voor het betrachten van coulance rond lokale heffingen en derving van inkomsten uit bijvoorbeeld parkeer- en toeristenbelasting, leges burgerzaken, kermisgelden en onroerendezaakbelasting voor niet-woningen. Dit laatste in verband met bedrijven die in nood komen. Het zal ook betekenen dat de voorziening dubieuze debiteuren moet worden verhoogd.
Realiteit is dat de ontwikkeling van het coronavirus en de inhoud van de rijksmaatregelen onzeker zijn. Op een aantal terreinen kunnen we nu al een prognose maken van de financiële nadelen die optreden. Ook zijn er gevolgen voor de uitvoering van diverse prestaties. Op veel andere terreinen kunnen we alleen maar aangeven dat er risico’s zijn zowel voor 2020 als voor 2021 en later.
In de bijlage geven we daar een doorkijk van.
Om een beter beeld te krijgen van de impact voor de gemeente Deventer lopen er momenteel meerdere sporen, waarvan de eerste twee zijn opgenomen in deze eerste kwartaalrapportage 2020.
- Een eerste scan op financiële nadelen en gevolgen op de uitvoering van de prestaties zoals opgenomen in de begroting 2020;
- Een inventarisatie van de risicogebieden (QuickScan);
- Een inventarisatie van financieel economische effecten bij verbonden partijen, gesubsidieerde instellingen, sportverenigingen en maatschappelijke organisaties;
- Een corona actieplan voor ondernemend Deventer (onder coördinatie van het Deventer Economisch Perspectief – DEP)
Aan de hand van bovenstaande informatie moet worden bekeken hoe we de gemeenteraad hierbij betrekken en informeren.
Op basis van de gegeven richting, nadere uitwerking van de (financiële) risicogebieden en meer duidelijkheid over het compensatiepakket voor gemeenten vanuit het Rijk kan een afwegingskader worden opgesteld voor de begroting 2021.
In de Voorjaarsnota van het Rijk staat dat de extra uitgaven vanwege de crisis geen effect hebben op het accres Gemeentefonds. Sinds de uitbraak van de crisis zijn verschillende noodmaatregelen genomen om de economische gevolgen te bestrijden. Er worden extra uitgaven gedaan, waarvoor het uitgavenplafond is aangepast, en er zijn maatregelen genomen die gevolgen hebben voor de inkomsten uit belastingen. ‘Het reguliere uitgavenplafond geldt dus niet voor de uitgaven uit het noodpakket en de uitgaven leiden daarom niet tot een effect op het accres.’
Met het kabinet zijn afspraken gemaakt hoe te komen tot compensatie van de kosten en inkomstenderving van gemeenten in deze crisis. Daarvoor worden de cijfers in beeld gebracht door een onlangs ingestelde werkgroep van experts van departementen en de koepels van decentrale overheden.
In het BOFv is afgesproken om in mei de voorlopige opbrengsten van de werkgroep bestuurlijk te bespreken. De VNG is met de bewindspersonen overeengekomen dat gemeenten voor de uitgaven die zij in het kader van corona moeten doen en voor de derving van de inkomsten worden gecompenseerd. Hoewel de berekening van deze kosten een doorlooptijd zal hebben van enkele maanden is de afspraak gemaakt dat zo snel mogelijk een eerste deel van deze compensatie zal worden uitgekeerd.
Daar waar specifieke steunmaatregelen zijn of worden afgesproken met het Rijk worden ook specifieke afspraken gemaakt over de informatie die nodig is om tot een goede afrekening te komen. Zo geldt voor de TOZO een specifieke uitkering met verantwoording via Sisa. Voor de afspraken rond continuïteit in zorg in het sociaal domein wordt hier voor wat betreft meerkosten ook uitwerking aan gegeven.
De financiële positie van gemeenten staat flink onder druk en de coronacrisis verslechtert deze positie verder door hogere kosten en derving van inkomsten. Het maken van goede afspraken met het kabinet om de financiën van gemeenten te verbeteren heeft de absolute prioriteit van het VNG-bestuur. In de week van 18 mei is er overleg van de VNG met het Kabinet over het financiële pakket. Op 25 mei zou er een akkoord moeten zijn.
Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken presenteerde op 28 mei het steunpakket van €566 miljoen van het rijk voor provincies, gemeenten en waterschappen. Het merendeel daarvan gaat naar gemeenten. In de meicirculaire gaan gemeenten geïnformeerd worden over (het proces van) de gesprekken over compensatie.
We zullen de brief over het corona-steunpakket analyseren en betrekken bij de info over de gevolgen van het coronavirus, die we met de raad gaan delen.
Indien de compensaties van het Rijk niet voldoende zijn voor het dekken van de gemeentelijke uitgaven inzake het coronavirus dan zijn er binnen de gemeentelijke begroting 2020 en verder de volgende dekkingsmiddelen beschikbaar:
- uitkomst begroting 2021-2024;
- onvoorzien;
- stelpost autonome ontwikkelingen;
- generieke weerstandsreserve;
- technische reserves waarvoor bij aanwending structurele inkomsten wegvallen.
Uit de inventarisatie bij de programma’s blijkt, dat bij een aantal onderdelen van de begroting al een eerste prognose kan worden gegeven over nadelige uitkomsten als gevolg van het coronavirus.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
1 | Leges reisdocumenten | Burger en Bestuur | -85 | ||||
2 | Leges evenementen | Openbare orde en veiligheid | -50 | ||||
3 | Opbrengst parkeren | Leefomgeving | -400 | ||||
4 | Inrichten openbare ruimte | Leefomgeving | -30 | ||||
5a | Apparaatskosten team IO (TOZO) | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -90 | ||||
5b | Rijksbijdrage | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 90 | ||||
6 | Team IO (bijstand) | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -76 | ||||
7a | Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandigen (TOZO) | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -9.394 | ||||
7b | Rijksbijdrage TOZO | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 9.394 | ||||
8 | Kermisgelden | Economie en internationaal beleid | -190 | ||||
9 | Toeristenbelasting | Economie en internationaal beleid | -100 | ||||
10 | Co-financiering maatregelen OCW | Kunst en Cultuur | -105 | ||||
11 | ICT | Bedrijfsvoering | -67 | ||||
12 | Improductieve uren eigen personeel | Algemene dekkingsmiddelen | -50 | ||||
13 | Precario terrassen | Algemene dekkingsmiddelen | -41 | ||||
Saldo | -1.194 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij het vaststellen van de begroting 2020 in november 2019 zijn de nadelige uitkomsten in de jaren 2021 en 2020 de gedekt door te putten uit de specifiek hiervoor ingestelde reserve “Begrotingstekorten 2021 en 2022. Door deze putting kon nog wel een sluitende begroting worden vastgesteld. De provincie heeft in haar toezichtkader hierbij o.a. de volgende regels gesteld:
- Na het besluit tot inzet van de algemene reserve kan de jaarlijkse inzet niet meer verhoogd worden. Verlaging of geheel beëindigen van de inzet van de algemene reserve is wel mogelijk.
- Zo lang inzet van de algemene reserve-onderdeel uitmaakt van de (meerjaren)begrotingen, dienen alle jaarschijven, waar de inzet van de algemene reserve niet meer opgenomen is, structureel en reëel in evenwicht te zijn.
- Na het vervallen van de inzet van de algemene reserve moet er dus sprake zijn van een situatie dat er geen noodzaak meer bestaat om incidentele middelen in te zetten om de begroting structureel in evenwicht te brengen. Het alleen opnemen van een bezuinigingstaakstelling maakt het structureel en reëel evenwicht niet voldoende aannemelijk.
Gezien het bovenstaande stellen wij voor de putting in 2021 van €520.000 en in 2022 van €916.000 ongedaan te maken en de bedragen terug te storten in de generieke weerstandsreserve. Naast het vergroten van de generieke weerstandsreserve is het voordeel, dat bij de begroting 2021-2024 dan opnieuw, kan worden gebruik gemaakt van eenmalige middelen om de begroting 2021-2024 structureel sluitend te maken.
Op basis van de diverse ontwikkelingen bedraagt dan de geactualiseerde uitkomst van de begroting 2020-2024:
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||||
Nr. | Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
1 | Saldo uitkomst geactualiseerde begroting 2020-2024 | 2.207 | 1.988 | 2.027 | 1.777 | 1.777 |
2 | Reeds genomen besluiten | 0 | -92 | -92 | -92 | -92 |
3 | Autonome ontwikkelingen | -2.744 | -1.765 | -653 | -538 | -422 |
4 | Kosten corona | -1.194 | -pm | -pm | -pm | -pm |
5 | Storting in reserve "Begrotingstekorten" | 0 | -520 | -916 | 0 | 0 |
Saldo | -1.731 | -389 | 366 | 1.147 | 1.263 |
Renteresultaat
Het renteresultaat in 2020 op basis van de 1 e kwartaalrapportage bedraagt €73.000 nadelig. In de begroting was een voordelig resultaat van €10.000 geraamd. Het verschil wordt geput uit de generieke weerstandsreserve. Het verschil is een gevolg van een wijziging in de toerekenen rente aan boekwaarden en rente over hogere verliesvoorziening grondexploitaties. In verband met de uitkomsten in de rekening 2019 zijn deze boekwaarden gewijzigd.
Lopende kredieten
In de kwartaalrapportage wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen. Zowel inhoudelijk als financieel wordt aangegeven of de realisatie conform de begroting gaat plaatsvinden. Er zijn geen grote afwijkingen te melden.
Onvoorzien
De raming onvoorzien in de begroting bedraagt €231.000 en is nog niet aangewend.
Grote projecten
In de leidraad grote projecten is afgesproken dat via de reguliere kwartaalrapportages de rapportage plaats vindt over de grote projecten. De grote projecten die zijn aangewezen betreffen:
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||
Bedrijvenpark A1 | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
De Marke Zuid | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Haalbaarheidsstudie verbouwing Burgerweeshuis | Op koers | Op koers | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
Implementatie omgevingswet | Op koers | Behoeft aandacht | Op koers | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - S/Park | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | Behoeft aandacht | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Realisatie MIMIK Film & Theater | Op koers | Op koers | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Transformatieopgave/Toegang | Op koers | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Verkenning organisatie sociale teams | Op koers | Op koers | Op koers | Verkenningsfase |
Zie voor informatie over de afzonderlijke projecten de Grote projecten .