Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte (schoon, heel en veilig)
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2020 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In de openbare ruimte zorgen wij voor regulier en klein onderhoud op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau conform de CROW systematiek. Wij verzorgen het technisch onderhoud aan installaties en objecten (zoals bruggen, viaducten, rioolstelsel en speelplaatsen).
Toelichting
We voeren groot onderhoud en vervangingsonderhoud uit (MJOP-MIND 2019-2022; jaarschijf 2020). Bij het uitvoeren hiervan zoeken we (maximale) meerwaarde op de terreinen van beleving, participatie, gezondheid, ecologie, TEEB (waarde van groen) cradle to cradle, klimaatadaptatie, energie en social return.
Toelichting
Wij voeren diverse (wettelijke) beheertaken uit, waaronder:• Calamiteiten/veiligheidsonderhoud;• Storingsdienst;• Inspecties;• Storingsmeldingen;• Innen van parkeergelden en havengelden;• Gegevensbeheer;• Exploitatiekosten (huur en energie);• Belastingen;• Handhaving en Toezicht.Dit doen wij ook voor de IJsseloevers.
Toelichting
Wij starten in 2020 met de realisatie van een nieuw skatepark.
Toelichting
Als gevolg van het veranderende klimaat neemt de kans op wateroverlast toe. Op basis van het gemeentelijk rioleringsplan voeren wij jaarlijks maatregelen uit om de druk op ons rioolstelsel te verlagen. Dit is mogelijk door het afkoppelen van hemelwater en de aanleg van infiltratieriolen die afvoeren op het oppervlaktewater. Wij verhogen het budget waardoor wij meer maatregelen kunnen nemen.
Wij gaan het park op het vogeleiland renoveren (openbaar groen, verlichting, paden, afsluitbaar hek). Om het paviljoen weer exploitabel te maken gaan wij die ook renoveren.Voor groenonderhoud is in 2020 extra budget beschikbaar.
Toelichting
Door vaker te snoeien neemt de 'zwaarte' van het snoeien af en de kwaliteit van het bomenbestand toe. Dit leidt tot een betere beleving bij bewoners en een afname van het aantal meldingen.
Doelstelling - Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming (bewuste inrichting)
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Voor het starten met de uitvoering van de renovatie van de brinkgarage leggen wij de raad een variant ter besluitvorming voor.
Toelichting
Wij gaan de fietspaden omvormen en groot onderhoud aan de verhardingen uitvoeren.
Reconstructie weg voorbereiden en rotonde bij laan van Borgele uitvoeren
Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water (duurzaam)
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
We verbeteren de fietsinfrastructuur door:- reconstructie Keizer Karellaan (incl. fietspad);
- start omvormen fietsinfrastructuur Margijnenenk/Lebuinuslaan/Overstichtlaan van tegels naar asfalt
- reconstructie Keizer Karellaan (incl. fietspad);
- start omvormen fietsinfrastructuur Margijnenenk/Lebuinuslaan/Overstichtlaan van tegels naar asfalt
We gaan door met de uitvoering van het beheerplan voor de haven.
Voor het aanleggen van de salonboten bij laag water gaan wij een aanlegvoorziening realiseren.
Toelichting
In 2020 gaan we verder met de planvorming en leggen we een plan ter besluitvorming voor.
Toelichting
Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur (beleving)
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In 2020 gaan we verder met de planvorming en voor de herinrichting van de Keizerstraat en pleinen in de binnenstad. We starten in 2020 met de herinrichting van de Keizerstraat. Wij stemmen dit af met andere ontwikkelingen in de binnenstad.
We gaan verder met de vernieuwende aanpak van sturen op beleving en de aanpak van overlast en ongewenst gedrag in de openbare ruimte. De samenwerking met Philips wordt voortgezet.
Tot het moment dat een definitieve oplossing is voor bewaakt fietsparkeren in de binnenstad gaan wij tijdelijk de bewaakte fietsenstalling Lamme van Dieseplein doorzetten.
Toelichting
Wij leggen een voorstel voor herinrichting Grote Kerkhof en Stromarkt ter besluitvorming voor.
De Stichting Busdienst Deventer Binnenstad gaat de komende vijf jaren door als vervoerder in het centrum.
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Renovatie Brinkgarage | 2.2 Parkeren | Nieuw beleid | |
Voorgesteld wordt het beschikbare uitvoeringskrediet van €2,3 miljoen op te hogen met €25.000 ten behoeve van het realiseren van een groene wand. Dit wordt gedekt uit de voorziening parkeerbijdrage bouwaanvragen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 Verkeer en vervoer | Autonome afwijking | |
Na realisatie van de Landenweg en de nodige voorbereidingen voor de gehele fietsstructuur is het beschikbare voorbereidingskrediet bijna op. Aanvulling is nodig omdat ontwerp en het bestek nog niet klaar zijn. Voorgesteld wordt het voorbereidingskrediet met €50.000 op te hogen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Geluidswal A1 Bathmen | 2.1 Verkeer en vervoer | Autonome afwijking | |
Op basis van de meest actuele raming leidt de aanleg van de geluidmaatregelen tot hogere kosten van totaal circa €0,9 miljoen. Hierover is de raad via een raadsmededeling begin dit jaar geinformeerd. Voor de gemeente Deventer betekent dit een nadeel van €250.000. Voorgesteld wordt dit ten laste van de algemene middelen te brengen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Tunnel Oostriklaan | 2.1 Verkeer en vervoer | Autonome afwijking | |
De gemeente Deventer en ProRail hebben in 2014 samen afgesproken de onderdoorgang Oostriklaan te realiseren. Daartoe is in 2016 een overeenkomst gesloten. Hierin is opgenomen dat kosten boven het projectbudget ten laste van de gemeente komen. Voor het gedeelte aanleg tunnel worden meerkosten van €333.000 verwacht. Deze kosten worden als bijdrage in activa van derden geactiveerd en gedekt binnen verkeer en vervoer. Daarnaast is er nog een risico op meerkosten voor de verplaatsing van de beveiliging overweg van netto €100.000. De onderhandelingen zijn nog niet afgerond en het is dus nog niet zeker dat dit de definitieve eindafrekening wordt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Bijdrage exploitatie Voetveer | 2.2 Parkeren | Autonome afwijking | |
De exploiatiebijdrage van €80.000 aan het voetveer wordt in de komende jaren afgebouwd naar nul euro in 2024. Omdat het voetveer naar duurzame brandstof over wil gaan dient een walstroomvoorziening aangelegd te worden. De kosten hiervoor van €80.000 in 2020 worden geactiveerd en dat betekent een kapitaallast van €9.000. Dit wordt gedekt uit de bijdrage die afgebouwd wordt in de komende paar jaar. Per 1 januari 2020 wordt deze bijdrage verlaagd. In 2020 met €40.000, in 2021 met €40.000, in 2022 met € 60.000, in 2023 met €60.000 en in 2024 is de bijdrage geheel afgebouwd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Eikenprocessierups | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Autonome afwijking | |
Zoals in de tweede kwartaalrapportage van 2019 al is aangegeven, is er voor de bestrijding van de eikenprocessierups naar verwachting structureel €200.000 aanvullend budget nodig, vanaf 2020. Dit budget wordt voor 90% ingezet voor de jaarlijkse bestrijding en 10% voor het uitvoeren van pilots gericht op ecologisch beheer. Het effect van ecologisch beheer is pas op zeer lange termijn (10 jaar) zichtbaar en ook afhankelijk van andere grondeigenaren. Gezien het feit dat hier gaat om een maatregel in het kader van de volksgezondheid wordt dit beschouwd als een autonome ontwikkeling. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Subsidie klimaatadaptatie | Riolering | Autonome afwijking | |
In de periode 2015 tot en met 2018 hebben wij in het kader van klimaatadaptatie subsidies aan particulieren verstrekt ten behoeve van het afkoppelen van regenwater van de riolering. Deze subsidies zijn geactiveerd in plaats van eenmalig ten laste van de reserve riolering gebracht. Conform wet- en regelgeving gaan wij de boekwaarde van €85.300 alsnog eenmalig afboeken ten laste van de reserve. Hierdoor valt structureel €3.700 vrij aan kapitaallasten. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Kap- en aanplant bomen | 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Autonome afwijking | |
In 2019 heeft in een deel van de stad de Boomveiligheidscontrole (BVC) plaats gevonden. De maatregelen die nodig zijn op basis van deze BVC vinden vervolgens in 2020 plaats. En maken daarmee onderdeel uit van bomenbestek 2020.In de voorgaande jaren is er in de bestekken uitgegaan van ca. 200-300 bomen op jaarbasis kappen en een groot deel hiervan herplanten. Echter is uit de BVC gebleken dat er 500 bomen gekapt moeten worden, en een groot deel hiervan ook weer herplant moet gaan worden. Aangezien met de kap een veiligheidsaspect samenhangt is voor deze bomen inmiddels een omgevingsvergunning kap aangevraagd en verleend, en de uitvoering in gang gezet.Een verklaring voor het hoge aantal te kappen bomen moet gezocht worden in de droge zomers van de afgelopen twee jaren. De verwachting is dat komende jaren, met name oudere bomen alsnog het loodje gaan leggen als gevolg van de droge jaren 2018 en 2019. Inschatting is dat na ijleffect ongeveer 3 jaar is. Mochten de droge zomers doorzetten dan is effect langer en structureler.Voor het kappen per boom op basis van de kapvolumes van afgelopen jaren is een bedrag van €450 per boom (kappen, frezen, grondverbetering) realistisch. Voor herplant is een gemiddelde prijs van €870 een redelijke richtprijs (inkoop, planten, nazorg).Uitgaande van 200 bomen kappen en 150 herplant (is vaak minder) komt dit op een prijs circa €220.000.Een splitsing in kap en herplant is financieel te overwegen. Dat betekent alleen de kap van €90.000 euro te reserveren en niet tot herplant over te gaan. Dat betekent wel langjarig een flinke achteruitgang in ons bomenbestand. Er gaan letterlijk gaten ontstaan en dat is in kader van de beeldvorming, hittestress en woon- en leefklimaat niet aan te bevelen Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Areaalaccres openbare ruimte | Diverse | Autonome afwijking | |
Als gevolg van de toename van de openbare ruimte nemen de beheer en onderhoudskosten autonoom toe. Voor 2020 is een stelpost van €319.000 structureel beschikbaar. Per 1 januari 2020 bedraagt het areaalaccres structureel €206.000, waarvan wordt voorgesteld deze toe te voegen aan het programma Leefomgeving. Het restant van €113.000 wordt gereserveerd voor vervangingsinvesteringen in de openbare ruimte en gestort in de reserve overlopende uitgaven. De stand in de reserve voor vervanging komt daarmee op €432.000. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
AFAC fietsdepot | 2.1 Verkeer en vervoer | Nieuw beleid | |
Circulus Berkel heeft voor de DVO 2019 een herijking doorgevoerd. Onderdeel van deze herijking voor straatreiniging is €65.000 voor de AFAC. De kosten voor de AFAC zijn in 2019 eenmalig binnen het programma opgelost. De zwerffietsen problematiek neemt toe. Om veiligheidsredenen is het noodzakelijk dat het stickeren en het ruimen van de fietsen door twee personen wordt verzorgd, in plaats van een persoon. Hierdoor is er een stijging van de loonkosten, transportkosten en zijn de inkoopkosten van de materialen gestegen. Om de kwaliteit te kunnen garanderen en de kwetsbaarheid van de dienstverlening te verminderen is het noodzakelijk om twee personen in te zetten binnen sommige taken van het fietsdepot / fietsenwerkplaats. De werkzaamheden worden nu grotendeels verzorgd door medewerkers voortkomend vanuit de P-wet. Per week worden zij door de werkbegeleiders van de fietsenwerkplaats bijgestaan. In totaal gaat het om een bedrag van jaarlijks €65.000,-. Voorstel is dit voor 2020 eenmalig te dekken binnen het programma en bij de begroting 2021 een voorstel nieuw beleid voor te leggen aan de raad. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vervangen houten bruggen | 2.1 Verkeer en vervoer | Autonome afwijking | |
Binnen product civieltechnische kunstwerken moeten 7 houten bruggen vervangen worden. Daarmee is een investering gemoeid van €740.000. De kapitaallast (15 jaar afschrijving en 2,2% rente is €65.613 in 2021) die hierdoor ontstaat kan worden gedekt binnen het product door te beschikken over de vrijgevallen kapitaallasten. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. | |||
Dividend HGB | 0.5 Treasury | Autonome afwijking | |
In de derde kwartaalrapportage 2019 is beschreven dat Het Groenbedrijf (HGB) te kennen heeft gegeven dat enkele financiële componenten flink beslag gaan leggen op haar liquiditeit. Daaronder begrepen uitgaven en investeringen voor de nieuwbouw, vervangingsinvesteringen bedrijfsmiddelen, uitvoering van het nieuw bomenbeheerplan en het op peil houden van de factor sociale arbeid in het meerjarige perspectief. Deze signalen zetten de meerjarige liquiditeit onder druk en daarmee ook de dividenduitkering van bijna €800.000 die in 2020 is voorzien. Ook was de constatering dat er meerjarige structurele exploitatie-effecten zijn te verwachten.Inmiddels heeft HGB de concept financiële documenten aangedragen om dit te gaan beoordelen zoals de jaarrekening 2019, de begroting 2020, de meerjarige (exploitatie-en investering) begroting en de meerjarige liquiditeitsplanning. Op korte termijn wordt het college nader geïnformeerd en worden voorstellen tot besluitvorming voorgelegd. Constatering is dat de concept jaarrekening een exploitatienadeel heeft van €175.000. Voorlopige indruk is dat de beschikbare liquiditeit in 2020 niet toereikend is om én het volledige dividend uit te keren én investeringen nieuwbouw (inclusief verhuizing) afgerond €400.000 te financieren. De dividenduitkering zal in ieder geval met €250.000 verlaagd moeten worden. ten laste van de algemene middelen. Deze voorlopige verlaging van de dividenduitkering wordt gedaan in afwachting van een voorstel van HGB over de financiering van de activa van HGB in het meerjarige perspectief (vervangingsinvesteringen maar ook de gerealiseerde investering in de nieuwbouw). Voor financiering van de activa met een geldlening vanuit de gemeente zal de raad om zijn wensen en bedenkingen worden gevraagd conform het beleidskader voor verstrekking van leningen en garanties. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Parkeerinkomsten | 2.2 Parkeren | Corona-effect | |
Momenteel staat een groot deel van de parkeergarages leeg en op straat wordt ook weinig tot niet meer geparkeerd. Dit scheelt veel inkomsten binnen de parkeerexploitatie terwijl de kosten gelijk blijven. In de maanden maart en april zijn de parkeerinkomsten €240.000 lager dan begroot. Hier staat een plus van €70.000 in de maanden januari en februari tegenover. Per saldo lopen de parkeerinkomsten dus €170.000 achter ten opzichte van de begroting. Op dit moment zien wij een stapsgewijze versoepeling van maatregelen, welke naar verwachting de parkeerinkomsten positief zal beïnvloeden. Neemt niet weg dat de verwachting blijft dat de komende paar maanden de parkeerinkomsten achter zullen blijven bij de begroting. Een grove inschatting is cumulatief €400.000 minder inkomsten. Indien de corona maatregelen langer van kracht blijven is het risico dat dit tekort verder oploopt. Ondanks dat het saldo van de mobiliteitsreserve parkeren op dit moment voldoende is, zal het saldo in meerjarig perspectief waarschijnlijk onvoldoende zijn om dit nadeel op te vangen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Corona maatregelen binnenstad | 2.1 Verkeer en vervoer | Autonome afwijking | |
De komende tijd worden de maatregelen van de regering met betrekking tot Coronabeheersing stapsgewijs versoepeld. Het Openbaar vervoer gaat weer rijden volgens de normale dienstregeling, de terrassen kunnen vanaf 1 juni weer bezocht worden en restaurants, middelbare scholen en cultuurinstellingen openen weer hun deuren. Vanaf 1 juli gaan de campings weer verder open, mogen de restaurants nog meer bezoekers ontvangen en zal de zomervakantie van start gaan. Een zomervakantie waarbij waarschijnlijk veel mensen in eigen land blijven. Dit alles betekent extra bezoekersbewegingen die duidelijk zichtbaar gaan worden in de binnenstad. De verwachting is dat er congestie gaat ontstaan op diverse locaties waarbij de 1,5 meter regel niet meer te handhaven is en de veiligheid van bezoekers in het geding is. Voor de openbare ruimte in de binnenstad is van belang dat door de gemeente gekeken wordt naar mogelijkheden om met fysieke aanpassingen bij te dragen aan het voorkomen van congestie van publiek op bepaalde plaatsen. Uitgangspunt daarbij is dat we voetgangers voldoende ruimte willen geven. Hiervoor is het Verkeerscirculatieplan Deventer Binnenstad (VCP) opgesteld. Uit de analyse blijkt dat zonder maatregelen er sprake is van een behoorlijk aantal knelpunten in de binnenstad. Voor het oplossen van deze knelpunten is €30.000 nodig ten laste van de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen |
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 35.028 | 3.503 | 38.530 | 820 | 39.350 |
Baten | 15.144 | 271 | 15.416 | -660 | 14.756 |
Saldo | -19.883 | -3.231 | -23.115 | -1.480 | -24.594 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Areaalaccres openbare ruimte | Lasten | 206 | 206 | 206 | 206 | 206 |
Bijdrage exploitatie Voetveer | Lasten | -40 | -31 | -51 | -51 | -71 |
Corona maatregelen binnenstad | Lasten | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eikenprocessierups | Lasten | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Geluidswal A1 Bathmen | Lasten | 0 | 18 | 17 | 17 | 16 |
Kap- en aanplant bomen | Lasten | 220 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Renovatie Brinkgarage | Lasten | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Subsidie klimaatadaptatie | Lasten | 85 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Technische wijziging | Lasten | 119 | 83 | 83 | 83 | 82 |
Totaal lasten | 820 | 474 | 453 | 453 | 431 | |
Dividend HGB | Baten | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeerinkomsten | Baten | -400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Renovatie Brinkgarage | Baten | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | -35 | -60 | -60 | -60 | -60 |
Totaal baten | -660 | -60 | -60 | -60 | -60 | |
Saldo | -1.480 | -534 | -513 | -513 | -491 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 430 | 1.016 | 1.446 | 362 | 1.808 |
Putting uit reserves | 550 | 4.070 | 4.620 | 102 | 4.722 |
Saldo | 120 | 3.054 | 3.174 | -260 | 2.914 |
Voorzieningen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 25 | 25 |
Inkomsten tgv voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | -25 | -25 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 220 | 10.500 | 10.720 | 1.508 | 12.228 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 1.626 | 1.626 | 0 | 1.626 |
Saldo | -220 | -8.875 | -9.095 | -1.508 | -10.602 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2020 | 35.028 | 15.144 | -19.884 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 2.025 | 266 | -1.759 | ||
Budgetoverhevelingen Jaarrekening 2019 | 1.429 | 23 | -1.406 | ||
Herinrichting fietsenstalling Centrum | 2 | 0 | -2 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 59 | 0 | -59 | ||
Verkoop Oosterkim | -13 | -17 | -4 | ||
Totaal programma | 38.530 | 15.416 | -23.114 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2020 | 430 | 550 | 120 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 1.589 | 1.589 | ||
Budgetoverhevelingen Jaarrekening 2019 | 1.016 | 2.422 | 1.406 | ||
Financiële dekking realisatiekosten geluidmaatregelen A1 bij Bathmen | 0 | 59 | 59 | ||
Totaal programma | 1.446 | 4.620 | 3.174 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2020 | 220 | 0 | -220 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 1.000 | 0 | -1.000 | ||
4e kwartaalrapportage 2019 | 9.100 | 1.626 | -7.474 | ||
Herinrichting fietsenstalling Centrum | 200 | 0 | -200 | ||
Ontwerpuitgangspunten en krediet Brinkgarage | 200 | 0 | -200 | ||
Totaal programma | 10.720 | 1.626 | -9.094 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Beter Benutten | 2.1 | Op koers | ||
Brinkgreverweg | 2.1 | Op koers | ||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling) | |
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Op koers | ||
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Op koers | ||
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Behoeft aandacht | Zie voorstel afwijkingen. | |
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Behoeft aandacht | Zie voorstel afwijkingen. | |
Hanzeweg - Parallelweg | 2.1 | Op koers | ||
Herinrichting fietsenstalling centrum | 2.1 | Op koers | ||
Herinrichting Grote Kerkhof | 2.1 | Op koers | ||
Herinrichting Keizerstraat | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2018 Ceintuurbaan/Zamenhof | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2018 Reconstructie Hanzeweg | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2019 Fietspad Oerdijk | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2019 Omvormen Butersdijk | 2.1 | Op koers | ||
MJOP Wezenland / Keizer Karellaan | 2.1 | Op koers | ||
Reconstructie Oosterwechelsweg | 2.1 | Op koers | ||
Skatepark | 2.1 | Op koers | planologische procedure loopt op dit moment | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Zie voorstel afwijkingen. | |
Winkelcentrum Colmschate | 2.1 | Op koers | ||
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Behoeft aandacht | Invoering van het digitaal parkeervergunningen systeem zal waarschijnlijk later zijn dan gepland. Dit kan mogelijk tot lagere parkeerinkomsten leiden. | |
Fietsenstalling Binnenstad | 2.2 | Op koers | ||
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Behoeft aandacht | Zie voorstel afwijkingen. | |
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Op koers | ||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers |