Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
De ontwikkeling van het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is conform landelijke ontwikkeling geraamd door het CBP -1,3%
Toelichting
We realiseren bij de uitvoering van de Participatiewet een klanttevredenheid die minimaal gewaardeerd wordt met een 7,2.
Toelichting
Tenminste 70% van de minimahuishoudens in Deventer maakt gebruik van één of meer minimaregelingen en, in het geval van kinderen in het huishouden, is dit tenminste 90%.
Toelichting
We geven op een dusdanige wijze inhoud en invulling aan onze poortwachtersfunctie, dat uiteindelijk maximaal 75% van de vraag om een uitkering leidt tot een aanvraag.
Toelichting
Doelstelling - Participeren naar vermogen
We stimuleren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren naar vermogen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
In 2020 verrichten alle inwoners met arbeidsvermogen én een uitkering in kader van de Participatiewet, mede ter ontwikkeling en onderhoud van het arbeidsvermogen, maatschappelijk nuttige activiteiten zolang zij nog geen zelfstandige plek op de arbeidsmarkt hebben.
Toelichting
Wij begeleiden 50 leerlingen van het VSO/Pro-onderwijs naar een passende werkplek (beschut, garantiebaan of regulier), eventueel via de stadswerkplaats.
Toelichting
70% van alle statushouders participeert (d.m.v. maatschappelijke activiteiten, vrijwilligerswerk of een werkervaringsplaats) gedurende de inburgering.
Toelichting
Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
Voor iedere bewoner met problemen op twee of meer terreinen (werk, inkomen, zorg en jeugd) draagt de toegang verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één huishouden, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt bij DWT heeft binnen één kalenderweek een gesprek met de toegang hierover.
Toelichting
Voor elke inwoner die zich meldt met aantoonbare broodnood wordt binnen 24 uur een passende voorziening getroffen.
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 400 inwoners stromen uit de Participatiewet door de begeleiding naar een plek op de arbeidsmarkt.
Toelichting
We realiseren onze taakstelling (minimaal 150 uitstroom met lonnkostensubsidie) in het kader van de garantiebanen.
Toelichting
Geen jongere met een regulier arbeidsmarktperspectief ontvangt een uitkering.
Toelichting
Alle leerbare jongeren tot 27 jaar hebben studieplicht en worden, waar nodig, begeleid naar school.
We stimuleren parttime werken en maken het zo eenvoudig mogelijk waardoor het aantal parttimers in de uitkering met 10% stijgt.
Toelichting
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Uitkeringen Bijstand | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
De uitkeringsbedragen zijn per 1 januari 2020 met geindexeerd conform de stijging van het wettelijk minimumloon hierdoor stijgt het gemiddeld uitkeringsbedrag. Hier staat tegenover dat het CPB in het centraal economisch plan uitgaat van een lichte daling (1,3%) van het aantal uitkeringsgerechtigden in 2020 waar we in de begroting nog uitgaan van een gelijkblijvend niveau in 2020 op basis van eerdere ramingen van het CPB. Per saldo leidt dit tot €200.000 hogere lasten in 2020. Het mogelijk structureel effect wordt verwerkt in de begroting 2021. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
BUIG budget | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Jaarlijks in april wordt vanuit het ministerie van SZW het nader voorlopig BUIG-budget gepresenteerd. Hierin wordt het macr- budget bijgesteld op basis van de landelijke ontwikkeling van het aantal bijstandsuitkeringen en de effecten van rijksbeleid. Het macro-budget is met 219 mln. neerwaarts bijgesteld. Deze neerwaartse bijstelling is de vertaling van de geraamde conjuncturele ontwikkeling in de vorm van de werkloosheidsraming van het CPB gecombineerd met de voorlopige realisatie 2019 die op macroniveau positiever is dan eerder geraamd. De ontwikkeling van het aantal bijstandsuitkeringen in 2019 was ook in Deventer positiever dan geraamd. Echter blijft Deventer hierin achter bij de landelijke ontwikkelingen.Het BUIG-budget wordt voor Deventer verlaagd met €1,4 miljoen. Hier staat tegenover dat op basis van de huidige prognose voor €100.000 een beroep op de vangnetregeling kan worden gedaan, waardoor een nadeel van €1,3 miljoen ontstaat. In het specifiek weerstandsvermogen is €1 miljoen opgenomen voor het risico BUIG.In het najaar wordt het definitief BUIG-budget 2020 bekend gemaakt waarin onder andere de definitieve realisatie 2019 is verwerkt en een actuele werkloosheidsraming van het CPB. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Uitvoeringskosten team inkomensondersteuning | 6.3 inkomensregelingen | Corona-effect | |
Voor de extra aanvragen die team inkomensondersteuning moet verwerken als gevolg van de Coronacrisis heeft team inkomensondersteuning de formatie tijdelijk uitgebreid met 2 fte tot het einde van het jaar. Dit betekent een extra last van circa €90.000 die wordt gedekt uit de specifieke uitkering die de gemeente van het Rijk ontvangt voor de uitvoering van de TOZO. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Bijzondere bijstand | 6.3 inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
In derde kwartaalrapportage 2019 is een onderbesteding gemeld ten aanzien van de bijzondere bijstand. Het overgrote deel hiervan was eenmalig in 2019. Echter €135.000 betreft een structureel voordeel. Kanttekening hierbij is dat de Coronacrisis een effect kan hebben op de besteedbare inkomens van inwoners van Deventer en dus op de vraag naar bijzondere bijstand. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
BTW mengpercentage | 6.5 arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
Met de belastingdienst is overeengekomen dat we over 2014 met terugwerkende kracht 82% van de BTW op re-integratiekosten kunnen compenseren in plaats van de eerder overeengekomen 40%. Dit leidt tot een eenmalig voordeel voor de algemene middelen van €274.254. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers | 6.3 inkomensregelingen | Corona-effect | |
Één van de maatregelen uit het economisch noodpakket van het kabinet is de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO). Deze regeling wordt uitgevoerd door gemeenten. Door middel van een specifieke uitkering wordt de gemeente volledig gecompenseerd voor zowel de uitkeringskosten als de uitvoeringskosten. Verantwoording vindt achteraf plaats op de gebruikelijke wijze via single information single audit (SISA). Voor de vergoeding van de uitvoeringskosten geldt een vast bedrag per besluit op een aanvraag (zowel toekenning als afwijzing). Op dit moment is reeds €9,5 miljoen bevoorschot vanuit het ministerie van SZW waarvan €90.000 wordt ingezet ter dekking van uitvoeringskosten. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Werkbudget verhoogde asielinstroom | 6.5 arbeidsparticipatie | Overige afwijking | |
Op basis van het actieplan Nieuwkomer actief in Deventer is er een aantal jaren terug een reserve gevormd. Vanuit deze reserve worden acties op het terrein van wonen, werk, jeugd, meedoen bekostigd om zo de integratie van de nieuwkomer te bevorderen. Deze reserve was in eerste instantie bedoeld tot en met 2019. Voortzetting van de lijn van uitgaven voor 2020 en 2021 is noodzakelijk en kunnen binnen de reserve gedekt worden. Zie ook programma 8 Meedoen.Voor dit programma gaat het om de kosten voor de regierol door vluchtelingenwerk ad €25.750 in 2020 en 2021, kwijtschelding van kredieten door de kredietbank ad €60.000 in 2020 en €30.000 in 2021 en €102.000 in 2021 voor de inzet van jobcoaches en jobhunters voor statushouders. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Uitvoeringskosten als gevolg van toename aanvragen bijstand | 6.3 inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Door de hogere aantallen aanvragen levensonderhoud PW en het wegvallen van de zoektijd voor 27+, worden alle inkomensconsulenten ingezet op de aanvragen. Bij ruim 10% van de aanvragen zijn er twijfels over de rechtmatigheid. Door Corona kunnen we niet het vereiste onderzoek uitvoeren. Uitkeringen zijn daarom voor bepaalde tijd toe gekend. Hierdoor zijn heronderzoeken, statusonderzoeken en huisbezoeken niet uitgevoerd.Daarnaast verwachten we een hogere instroom van max WW’ers en dat de andere aanvragen PW ook zullen toenemen. Om dit op te vangen zal 2 fte aan inkomensconsulenten noodzakelijk zijn. De loonsom bedraagt tot einde jaar hiervan bedraagt €76.000. Wij hebben ruim 1800 aanvragen TOZO afgehandeld met inzet van collega’s. De meeste van deze collega’s zijn na juni niet meer inzetbaar omdat zij hun eigen taken weer kunnen hervatten.Als de TOZO wordt verlengd zal er afhankelijk van de voorwaarden, een knelpunt in de bezetting zijn. Nadat de voorwaarden helder zijn kunnen we hiervan een inschatting maken. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 71.641 | 1.412 | 73.052 | 9.850 | 82.902 |
Baten | 41.844 | 2.182 | 44.026 | 5.275 | 49.301 |
Saldo | -29.796 | 770 | -29.026 | -4.576 | -33.601 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Bijzondere bijstand | Lasten | -135 | -135 | -135 | -135 | -135 |
Technische wijziging | Lasten | 141 | 137 | 124 | 125 | -306 |
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers | Lasten | 9.393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkeringen Bijstand | Lasten | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten als gevolg van toename aanvragen bijstand | Lasten | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten team inkomensondersteuning | Lasten | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkbudget verhoogde asielinstroom | Lasten | 85 | 157 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 9.850 | 159 | -11 | -10 | -441 | |
BTW mengpercentage | Baten | 274 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BUIG budget | Baten | -1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | -3.182 | 13 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers | Baten | 9.393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten team inkomensondersteuning | Baten | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 5.275 | 13 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -4.576 | -145 | 11 | 11 | 442 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 86 | 495 | 581 | 3.286 | 3.867 |
Saldo | 86 | 495 | 581 | 3.286 | 3.867 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2020 | 71.641 | 41.844 | -29.797 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 1.302 | 2.182 | 880 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 110 | 0 | -110 | ||
Totaal programma | 73.053 | 44.026 | -29.027 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2020 | 0 | 86 | 86 | |
3e kwartaalrapportage 2019 | 0 | 385 | 385 | ||
Budgetoverheveling Jaarrekening 2019 | 0 | 110 | 110 | ||
Totaal programma | 0 | 581 | 581 |